Přehled uživatelských rolí v Microsoft Teams

Rozvoj strojového učení zpopularizoval koncept „exploration vs exploitation“. Ten se někdy používá jako analogie v oblasti psychologie. „Exploration“ je tendence lidí prozkoumávat nové věci, „exploitation“ je snaha držet se zaběhlých postupů. Asi všichni známe ten druh lidí, kteří, když něco nejede podle daných předpisů a zajetých kolejí, tak jsou ve stresu. Naopak druhá skupina lidí je frustrovaná, pokud nemá prostor k tvořivé práci a možnost dělat chyby.

Ochota zkoušet a učit se nové věci také může klesat s množstvím zkušeností a s věkem.

Mladí jsou naopak „hackeři“ a řídí se heslem „move fast and break things“. Proto je také potřeba důkladněji je řídit. Není náhodou, že téměř každý z nich má do 18 let svého osobního policistu – rodiče. Dává potom smysl, že komunikační služba Discord, která je zaměřena na hráče počítačových her, má velmi propracovaný systém uživatelských roli a oprávnění.

Microsoft Teams je aplikace určená pro zodpovědné lidi ve firmách. I tam je ale potřeba určitý dohled a nastavení komunikace tak, aby dobře fungovala.

Ve firmách je potřeba nastavit pravidla a komunikaci tak, aby ji nikdo nenarušoval svými, byť třeba dobře míněnými, nepodařenými experimenty nebo dokonce cíleným záškodnictvím.

Části aplikace Microsoft Teams

Výraz „aplikace“ je trochu obecný, nejdřív je tedy potřeba si ujasnit, co tímto pojmem myslíme. V Microsoft Teams se totiž označení „aplikace“ používá ve dvou různých významech:

  1. desktopová nebo webová aplikace (případně mobilní aplikace), tedy to, co spustíte na svém počítači přes ikonu na ploše nebo ve svém prohlížeči zadáním adresy teams.microsoft.com (případně na svém mobilu kliknutím na ikonu)
  2. jednotlivé součásti Teams, tedy pětice výchozích („Aktivita“, „Chat“, „Týmy“, „Kalendář“, „Hovory“) a případné další, které lze přidat a na levou lištu Teams připnout. Tomuto budeme, aby nedošlo k nedorozumění, říkat „části aplikace“.

Části aplikace, ve kterých se uživatelé většinou pohybují, jsou:

  • zprávy (chat), hovory a videohovory,
  • týmy, kanály, konverzační vlákna,
  • schůzky

Schůzka může být:

  • předem naplánovaná – ta může být naplánována ve standardním týmovém kanálu pro všechny členy týmu nebo soukromě, pouze pro zvané
  • okamžitá (někdy nazývané „sejít se hned“) – ta může být svolána pouze v týmových kanálech

Skupinový videohovor se od schůzky liší v tom, že se ho může zúčastnit nejvíce 20 účastníků a nemá mnoho dalších funkcí, jako např. poznámky ze schůzky, Whiteboard, Powerpoint, zvedání ruky a další.

Chat, hovory, videohovory

V této části je systém oprávnění nejjednodušší. V případě chatu, volání nebo videohovoru dvou uživatelů jsou si oba rovni. Pokud se jedná o skupinový chat, volání nebo videohovor, jsou si všichni uživatelé z organizace rovni a mají stejná oprávnění. Uživatelé z jiných (tzv. federovaných) organizací se skupinového chatu, hovoru nebo videohovoru účastnit nemohou. U hostů v organizaci může administrátor nastavit (pro všechny najednou, nikoli pro každého zvlášť), zda mohou používat chat, audio a videohovory a sdílet obrazovku. Podrobné porovnání hostů s externími uživateli a s běžnými uživateli je popsáno v dokumentaci.

Týmy, kanály, konverzační vlákna

V „týmové části“ aplikace (viz výše) jsou dvě hlavní role: vlastník a člen.

Vlastník týmu může:

  • Změnit vlastníka na člena a obráceně, přizvat hosta do týmu,
  • povolit členům použít zmínku @tým, @kanál nebo @značka (viz náš předchozí článek),
  • povolit členům vytvořit kanál, přidat do něj kartu nebo konektor,
  • nastavit moderování standardního kanálu a určit tak, kdo může přidat nový příspěvek a zda můžou členové-nemoderátoři na příspěvky odpovídat, a další

Člen může dělat vše, co mu vlastníci povolí (viz výše), přinejmenším může ale číst zprávy ve standardních kanálech týmu, odejít z týmu a požádat o přidání jiného uživatele do týmu.

Oprávnění členů jde dále podrobněji nastavit v zásadách zasílání zpráv v centru pro správce. Pro celou organizaci lze nastavit oprávnění pro hosty, tedy ty, co nemají e-mail v doméně organizace a nemají licenci Office 365.

U soukromých kanálů je situace trochu specifická (viz náš předchozí článek o hierarchii v Microsoft Teams) Soukromý kanály je v podstatě něco jako „podtým“. Vlastník soukromého kanálu, tedy ten, co ho vytvořil, má možnost nastavit oprávnění jeho členů pro tento soukromý kanál podobně jako vlastník týmu pro všechny standardní kanály týmu.

Schůzky

U schůzek existují tři hlavní role: organizátor, prezentující a účastník.

Organizátor může všechno, co prezentující, a navíc:

  • nastavit, kdo se připojí jako prezentující
  • nastavit, kdo může přeskočit předsálí
  • přidávat do schůzky další účastníky

Prezentující může:

  • sdílet obrazovku, powerpoint nebo whiteboard a převzít / předat prezentaci od jiného / jinému prezentujícímu
  • z účastníka udělat prezentujícího
  • účastníka vpustit z předsálí na schůzku, ztlumit ho nebo odebrat ze schůzky
  • spustit a zastavit záznam schůzky

Účastník může:

  • vidět a být viděn
  • chatovat (pokud je chat na schůzce zapnutý)
  • přepínat si slidy v PowerPointu (sám si procházet prezentaci), pokud to prezentující povolí

Oprávnění organizátorů, prezentujících a účastníků jde dále podrobněji nastavit v zásadách schůzek v centru pro správce. Pro celou organizaci najednou lze nastavit oprávnění pro hosty, tedy ty, co nemají e-mail v doméně organizace a nemají licenci Office 365.


Jak už to u komplexních aplikací bývá, systém oprávnění je také komplexní. Vše je ale poměrně dobře popsáno v dokumentaci. A kdyby se Vám tím nechtělo pročítat a vše promýšlet, od toho jsme tu my ;-) Tak neváhejte a ozvěte se!

Otakar Seďa
Otakar Seďa
15 let zkušenosti s řízením vývojářů a IT techniků
Buďte s námi ve spojení
Měli byste zájem o více informací? Kontaktujte nás.
TrustSoft

2021 © TrustSoft.cz, všechna práva vyhrazena. Zpracování osobních údajů.